Piamonte

“We need to become shepherds of nature” - Gregorio.

 

“My goal is to have a farm, it’s a first step for a style of life, it’s my way of resistance” - Gregorio

Estas imágenes nacen del encuentro con artistas de diversas areas, en el contexto del Summer Camp del programa Unidee de Citta del Arte, en Biella, Italia. Nuestras conversaciones ocurrieron específicamente en el contexto del taller dirigido por Fernando García-Dory, titulado Expanded Landscapes, el cual dedicamos a revisar el concepto de paisaje en el contexto específico de Biella. A través de Sara Cattin conocí a Gregorio, el pastor que protagoniza esta serie. A todos ellos y todos los que participaron del Summer Camp les debo muchísimos agradecimientos por la oportunidad de vivir esta experiencia y realizar estas fotos. Especiales agradecimientos a Clara Tosetti, Valerio Del Baglivo y Paolo Naldini por desarrollar un espacio tan potente como Citta del Arte.

El movimiento del campo a la ciudad. Gregorio decidió 8 años atrás, a sus 26, luego de terminar estudios de sociología, hacer algunos trabajos esporádicos y trabajar en una oficina de seguros, irse a trabajar a la montaña. Hoy dedica el verano a mover 300 animales por los alpes italianos. Este movimiento de la ciudad al campo, que veo entre mi gente en Chile hace un tiempo, aún como una minoría, me llama la atención al verlo ahora en Europa. Me resulta coherente con el fuerte surgimiento de los huertos urbanos y la tendencia a la alimentación orgánica, como otras maneras de borrar los límites entre campo y ciudad. Aparece entonces como posible que el interés a volver al campo se haga una tendencia poderosa en el porvenir. Esto movimiento es inverso al viejo discurso histórico de nuestra infancia, sobre la migración del campo a la ciudad, desde los tiempos remotos de una industrialización que en Chile sólo vimos en películas. Pero hoy aparecen otros movimientos, no menores. Testimonio de eso es la escuela de pastores de Fernando García-Dory en su proyecto Inland, en España, para mencionar un ejemplo atingente. Este es un tema relevante en Chile por el problema de la centralización del país en su capital. Los santiaguinos que se atreven lo viven como hazaña, por esto es interesante mirar este fenómeno en su contexto global. La gente que está moviéndose en la dirección opuesta, fuera de las ciudades.

Espacios de resistencia en el mundo rural. Esta experiencia con Gregorio en el Piemonte es mi tercera experiencia fotográfica con personas o grupos que han desarrollado estrategias de resistencia en el espacio rural respecto al contexto urbano. Mayo y Junio de 2019 fotografié pescadores artesanales de Horcón, durante 2017, 2018 y pronto este año, fotografiando a la comunidad de San Miguel, que en Granada, España. Este eje común se fue contruyendo en el camino, lo que me llevó a darme cuenta de mi interés por estos caminos alternativos. De alguna manera me hace imaginar un estado primigenio en que las personas eligieron como organizarse. Más allá de esa fantasía, lo que me interesa es este particular estado creativo que deben enfrentar necesariamente las personas que deciden dejar la manera de vivir esperada y enfrentarse a armar otra manera. Si bien es imposible desconocer la coerción que ejerce el contexto sobre las distintas situaciones que viven estas personas, es interesante reconocer también la constante apelación a la libertad, cuando hablamos de sus motivaciones. Aún en situaciones que pueden considerarse adversas, sus opciones aparecen como actos eminentemente libres. Es ahí donde se ancla mi interés.

El concepto de naturaleza. Otro elemento transversal en mi trabajo fotográfico es revisar el concepto de naturaleza. Me pregunto qué decimos cuando nos referimos a la naturaleza. A veces parece que naturaleza es algo que se define mayoritariamente de manera negativa, es decir en contraste con otro concepto. Quienes viven en ciudades suelen hablar de salir a la naturaleza, sentir a la naturaleza, como una experiencia renovadora, potente, profunda. Qué es eso? Qué ponemos allá en la naturaleza cuando nos relacionamos con ella de esta manera? Hablo de poner en la naturaleza para introducir la idea de que como personas no vivimos en contacto directo con la naturaleza, sino mediatizamos nuestra relación con la cultura. Respecto a esto es interesante el concepto de esferas de Peter Sloterdijk, que habla de la necesaria construcción de un espacio artificial para mediar la relación con la naturaleza. En el artículo de Santiago Castro-Gómez (2012), cultura es entendido como “el resultado de técnicas de distanciamiento frente a la naturaleza”. La función de las esferas de Sloterdijk es “eliminar lo externo, es decir, convertir lo exterior en interior, el contexto en texto, el medio ambiente (Umwelt) en mundo (Welt), de tal manera que puedan los hombres respirar en una cámara de oxígeno llamada cultura”. Ya el filósofo Gehlen había hablado de segunda naturaleza, y Ortega y Gasset de sobrenaturaleza. En este sentido es que creamos nuestra relación con nuestro entorno. Considero coherente estas ideas al concepto de paisaje con el que trabajamos en nuestra experiencia en Citta del Arte, entendiendo paisaje como el punto de encuentro entre naturaleza y personas. El paisaje está formado tanto por elementos naturales como por la intervención humana a distintos niveles. Esta concepción es la de la Convención Europea del Paisaje, utilizada por Jan Stobbelaar y Bas Pedroli en su intento de ordenar los distintos conceptos en torno a la noción de identidad del paisaje. Además es imposible a mi juicio no escuchar resonar la concepción de Terzo Paradiso cuando hablamos de un segunda naturaleza o sobrenaturaleza como se citó antes. La invitación a construir un tercer ámbito de la existencia humana que encuentre de manera armónica el mundo natural con el humano, como plantea Michelangelo Pistoletto, fundador de Citta del Arte. Hay algo específico que hacemos, cuando hablamos de naturaleza. Tenemos una manera específica de relacionarnos con ella. Explorando la manera de cómo nos referimos a ella podríamos entender mejor nuestra relación con la naturaleza. Y entonces poder pensar otras formas de esta relación, que hoy está en crisis.

En este caso concreto estamos viendo un movimiento de contra corriente. Es también un movimiento de contra corriente el vivir en cuevas en Granada, y también mantener la pesca artesanal en la costa central chilena, en tiempos en que la Armada ha decidido congelar la entrega de permisos de pesca artesanal. Estas personas suelen apelar a la libertad. La libertad de cruzar desde África, o de vivir en una cueva para despedirse del mundo anterior. Veo en ellos una opción creativa, una decision que implica creatividad. Esta creatividad puesta en acción genera nuevas relaciones con el entorno, nuevas relaciones con la naturaleza en algunos casos, y abre posibles narrativas para pensar el futuro. He ido a buscar estas nuevas narrativas con imágenes. La palabra parece aun tener demasiado compromiso con la voces oficiales, con lo que se espera que se diga. Quizá las imágenes puedan abrir espacios para las otras historias, las otras direcciones.

Muchas gracias, feliz de escuchar comentarios.

(apology: sorry for mistakes in English language, had to translate it myself and a bit fast, hope is not too bad. Also the translation made me change the text a little, it´s just so weird to write the same thing twice hahaha. So if you can read Spanish and English you could actually get more information. thanks! )

///// English Version ////

This images were born in the context of UNIDEE Summer Camp in Citta del Arte, in Biella, north of Italy, where I had the chance to share and work with an amazing group of artist from different countries. I participate specifically in the workshop held by Fernando García-Dory, titled Expanded Landscapes, collectively devoted to deconstruct the concept of landscape in the this specific location. I met Gregorio, a 34 years old shepherd from Biella, through Sara Cattin, participant on the workshop also an usual helper of Citta del Arte. After that talk walking down the mountain, Gregorio invited me to join him up hill another day. After the residency experience was over, I’ve decided to take the invitation. So special thanks to Sara, Gregorio, all talented artists that joined the summer camp and to Clara Tosetti, Valerio Del Baglivo y Paolo Naldini who works designing this enriching opportunities.

The migration from the city to the rural. Gregorio decided to quit his job in an insurance office and go work to the mountain 8 years ago, when he was 26. Today his duty is to move 300 animals through the mountains of Piemonte region. This movement from the city to the country side is growing in my country, Chile, and is interesting to find relations in the European context. It appear as coherent with other urban tendencies like the growth of urban farms and organic food in European capitals. This social movement its probably increasing its strength and might continue growing in the future. This is exactly opposite from what I used to hear when I was a child, about the social effects of the industrial era, a big historial change that in Chile we just saw in the movies. But concrete examples has been flourishing consistently. Example of this is the shepherd school created by Fernando García-Dory in Spain, as part of his project named Inland. This is an important topic for chilean reality, since one of the biggest problems is the centralization in the capital, where half of the population is concentrated. People from Santiago experience their movement to other regions as an adventure. But after not many come back, because of the quality of life they find.

Spaces of resistance in the rural. This days in Piemonte are the third experience working with groups that somehow have develop a different social organization within the border of the local social system. During may and June 2019 I worked in Horcón, Chile, with the community of fishermen who still uses handcraft old fashioned techniques. Mostly around the sixties, they maintain their traditional methods, while the local government decided to stop giving permissions for the next 5 years. Navy authorities applies strong control over them, while industrial fishing make massive disaster in the ocean just ahead. During 2018 and 2017 I worked also with the community of San Miguel, who lives in ancient caves just over Albaicín, in Granada. The group has a eclectic composition between local traditional owners as the minority, with African immigrants and European travelers. Local government has push people out of the caves several times, and some of the lives in very harsh conditions. Liberty, independency usually sounds as spoken motivations. So Piemonte is the third of this line of work that has develop in the way, that reflects my attraction to place where people need to re-create ways of social organization, new ways of living. Is this creativity, forced by the necessity of creating a new social space, the core of my interest.

The concept of nature. Another transversal concept in my work is to constantly question the concept of nature. What do we mean when we say nature? From urban life we usually say that we go out to nature, we feel nature, and we describe this experiences as renovating, enriching, inspirational, we say we connect with nature. What do we mean with this? What are we putting out there when we say this? I use putting out to point that our relation with nature is always meditated. Many authors has develop this idea, and example would be the concept spheres from Peter Sloterdijk, mentioned in Santiago Castro-Gomez article (2012). This concept refers to the necessity to generate a artificial space to mediate the relation with nature, from where the concept of culture is understood as “the result of technics of distancing from nature” (own translation). The function of the spheres is to “eliminate the external, that is to say, transform the external in internal, the context in text, the environment (Umwelt) in world (Welt), so people can breathe in this oxygen chamber called culture” (own translation). Its possible to make relations with the concept of second nature from Gehln, and also the concept of overnature from Ortega y Gasset. Relations seems coherent also with the concept of landscape that we used during our residency in Citta del Arte, taken from the European Convention, presented by the authors Jan Stobbelaar and Bas Pedroli from the article Perspectives on landscape identity, a conceptual challenge (2011). Here, landscape is understood as the meeting point between man and nature. Its characteristics rely on both elements with equal value. The core of this notions is the necessity of the artificial in order to relate with the natural, understanding world as a constructed space conformed by both realms. Here is where the concept of Third Paradise becomes strongly relevant. Created by Michelangelo Pistoletto, appears as an invitation to build a third realm characterized by “balanced connection between artifice and nature” (Pistoletto 2003). First paradise is understood as a world where humans where fully integrated into nature. Second paradise refers to the artificial world created by humans through intelligence and technological develop, in detriment of nature. Third world is the harmony of this two built by creativity and responsibility.

Global situation demands a creative construction of the social tissue. Just like the realities I’ve been photographing this last 2 years, in the caves of San Miguel, the fishermen of Horcón and the shepherd of Piemonte, creativity has been put in service of social development. Most of my subjects, when I ask about motivation, they refer to liberty, independency, freedom from third part interests. It is people becoming authors, considering the concept of art if living from asian traditions. This actions, to step aside and start again, creating a new world, generates new relations, between people, within nature, as new points of view, witch enriches our world. This is what im pointing with my camera, other ways of doing things and points of view that differs from what is usually said, what is usually shown. I consider it a way to enrich the world itself, and my own experience at the same time. Im after a similar pursue that my subjects: independency, freedom, become an author, developing an honest gaze. Then affecting the world from there, a world that is an organ, an organic ever changing being. An animal. A half natural half artificial animal.

Thanks.